Locatie/Gebouw

Onderstaande maatregelen zijn van toepassing in fase GEEL vanaf 1 september. Het veranderen van fase heeft implicaties op deze maatregelen. Zie op de pagina van kleurcodes.

Deze richtlijnen kunnen gebruikt worden bij het opmaken van het preventieplan om de opening zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Algemeen
  • Voorzie voldoende en duidelijke communicatie rond de genomen maatregelen. Doe dit aan de hand van informatieve posters, pictogrammen en wegwijzers.
  • Voorzie genoeg mogelijkheden om de handen te wassen met zeep.
  • Papieren wegwerphanddoekjes en gesloten vuilnisbakken zijn overal de norm.
  • Voorzie vloeibare ontsmettingsgel bij in- en uitgangen. Denk hierbij in ‘zones’. Telkens iemand naar een nieuwe zone gaat, moet het mogelijk zijn de handen te ontsmetten.
  • Laat niet-automatische deuren open staan waar mogelijk. Op die manier wordt contact met klinken vermeden.
  • Stuur aan op het gebruik van trappen bij het veranderen van verdieping. Overweeg eenrichtingsverkeer en werk voorrangsregels uit.
  • Laat de lift enkel gebruiken door mensen waarvoor het absolute noodzaak is. Beperk het aantal mensen in de lift.
  • Zoek naar pijnpunten in je infrastructuur: smalle doorgangen, zware deuren etc… Denk na over hoe je deze probleemsituaties zo corona-proof mogelijk kunt maken.
Ventilatie

Goede luchtcirculatie is extreem belangrijk in de strijd tegen corona, zowel mechanisch als natuurlijk.

  • Zorg dat het HVAC-systeem goed onderhouden is en dat filters proper zijn.  Volg het normale onderhoudsschema.  
  • Zorg voor maximale aanvoer van verse lucht.  Dit wil zeggen dat systemen die omwille van energiebesparende redenen een deel van de extractielucht terug bijmengen bij de verse aangevoerde lucht via een mengkamer, zodanig ingesteld worden dat er geen recuperatielucht gebruikt wordt.  
  • Bespreek dus zeker met jullie onderhoudsfirma of jullie installatie op deze wijze ingesteld kan worden.
  • Systemen die de extractielucht al 100% afvoeren naar buiten (eventueel na warmte-uitwisseling via een gesloten warmtewisselaar) zijn uiteraard ideaal.   
  • In gebouwen die niet over actieve ventilatie beschikken, worden de lokalen best regelmatig gelucht door ramen regelmatig te openen of via verluchtingsroosters te luchten.  
  • Bevochtigingssystemen anders gaan instellen heeft weinig zin.   
  • Vermijd grote concentraties van mensen in vergaderzalen, refters en andere lokalen.   
  • Specifiek installaties bijkomend gaan reinigen in het kader van de coronacrisis heeft geen zin en wordt zelfs afgeraden. 

Extra gedetailleerde informatie kun je raadplegen via onderstaand document.

Ventilatie is altijd belangrijk. Tijdens voorstellingen maar ook tijdens repetities. Daarnaast is het ook overal belangrijk: kantoren, repetitielocaties maar ook sanitair. Besteed extra aandacht aan ventilatie, te allen tijde.

CO2-metingen

Bij het overschrijden van de maximum toegelaten capaciteit van 200 personen (via CIRM) en/of het gebruik van de tussenrij, is er de bijkomende voorwaarde dat er CO2-metingen plaatsvinden.

Als bovengrens voor een toelaatbare waarde voor CO2-gehalte in een binnenruimte mét publiek wordt 1200 ppm gesteld. Als deze waarde wordt overschreden, moet er meer geventileerd worden.

Heb je een gebouwbeheersysteem? Bekijk of die uitgerust is met een CO2-meter. Als dat niet zo is, kun je contact opnemen met de verdeler van je systeem. In veel gevallen kan er een uitbreiding aangekocht worden.

Ben je op zoek naar een standalone unit? Dit hoeft niet duur te zijn. Voor 150 euro heb je al een goedwerkende unit. Na een rondvraag bij het kernteam kregen we de merken Fluke, Testo en het Belgisch bedrijf Tempro door als goede mogelijkheden.

Belangrijk hierbij is dat een regelmatige opvolging van de CO2-waarden belangrijk is. Het gaat niet om een eenmalige meting.

Inkom en balie
  • Voorzie ontsmettende handgel aan de ingang.
  • Voorzie duidelijke signalisatie. Werk met eenrichtingsverkeer bij het in- en uitgaan.
  • Vermijd het uitwisselen van tickets of gsm’s bij het scannen van tickets.
  • Informeer de bezoekers over de geldende maatregelen.
  • Voorzie een plexiglazen wand bij een balie die werknemers van publiek scheidt.
Sanitair
  • Het sanitair kan enkel gebruikt worden door publiek en/of gasten in de horeca-uitbating.
  • Medewerkers gebruiken in de mate van het mogelijke een apart toilet.
  • Ook in de toiletruimte geldt de anderhalvemeterregel. Als er meerdere urinoirs aanwezig zijn, zullen ze misschien niet allemaal gebruikt kunnen worden. Scheid ze eventueel door tussenschotten van 2 meter hoogte te plaatsen.
  • Voorzie in de toiletten van de zaak uitsluitend papieren handdoeken en afsluitbare vuilnisbakken.
  • Het sanitair moet goed verlucht en zeer regelmatig gereinigd en ontsmet worden. Schenk daarbij extra aandacht aan contactoppervlakken zoals klinken, kranen en spoelbakknoppen.
  • Hang affiches met duidelijke instructies voor het correct reinigen van de handen. 
  • Wastafels zijn bij voorkeur voorzien van kranen met elektronische –, voet- of elleboogbediening.
Vestiaire
  • De vestiaire mag gebruikt worden maar mag nooit voor samenscholingen zorgen.
  • Kledij wordt niet aangenomen en weggehangen door een medewerker.
  • De toeschouwer kan dit eventueel zelf doen maar denk daarbij aan de mogelijke drukte die daar bij komt kijken. Door de alternatieve zaalplannen/opstellingen die nodig zijn om social distancing te bewaren tussen toeschouwers, is er ruimte om jassen bij te houden.
Schoonmaken
  • Voorzie een globaal plan dat duidelijk vastlegt wie wat schoonmaakt, met welke frequentie en met welke producten.
  • Houd daarbij extra rekening met zogenaamde ‘high touch‘ oppervlakken die door veel verschillende personen aangeraakt (kunnen) worden.
  • Creëer de gewoonte onder collega’s om na het werk minstens de eigen werkplek schoon te maken/te ontsmetten.
  • Voer het aantal schoonmaakmomenten op, zeker wanneer er een publiek evenement plaats vindt.